Van west naar oost; Mannar, Dambulla, Sigiriya, Trincomalee, Arugam Bay

5 augustus 2015 - Tissa, Sri Lanka

Afgelopen week zijn we vanaf het hoge noorden aan de westkust overgestoken naar het zuiden aan de oostkust. De laatste 3 dagen van ons project hebben we echte Engelse les kunnen aan een school in een erg ruraal gebied met zowel Tamil- als Moslimkinderen. Dit was een hele interessante, maar uitdagende ervaring. Dinsdag kregen we om de 40 minuten een andere klas, wat supergoed ging en de kinderen waren heel erg gemotiveerd in onze lessen. Woensdag hebben we echter niet veel meer dan één uur Engelse les gegeven, odmat er door miscommunicatie 60 leerlingen van verschillende niveaus in een klas werden gepropt. Toch hebben we er het beste van proberen te maken en hebben zo cricket gespeeld, getekend en ze een leuke dag bezorgd.
Donderdag vertrokken we naar Dambulla, waar we in de middag de Cave Temples hebben bezocht. De tempels zelf waren klein, maar het uitzicht was groots. Dit uitzicht viel in het niet met het uitzicht van de volgende dag, toen we Sigiriya Rock hebben beklommen. Na een flinke klim, stonden vrij snel aan de top, waar we lang van het uitzicht hebben genoten!
Diezelfde dag hebben we weer de bus genomen, dit keer naar Trincomalee. Hier hadden we afgesproken met Jana, een Nederlands meisje die we eerder ontmoet hebben. Zo mooie stranden als hier, hebben we beiden nog nooit eerder gezien. Het leken net plaatjes van internet met het witte zand en de diepblauwe zee. Een stranddagje in de zon kon dan ook niet ontbreken. Die avond zijn we naar een strandfeest geweest, waar veel backpackers te vinden waren. 2 Sri Lankaanse jongens, die we ook uit Colombo kennen, waren helemaal naar ons afgereisd om ons daar te ontmoeten en de volgende dag te snorkelen. Ze genoten erg van het feest (en de alcohol), waardoor snorkelen de volgende dag wat lastig voor hen bleek. 's Ochtends namen we de boot richting Pigeon Island en hebben hier dik 2 uur gesnorkeld. We waren erg onder de indruk van de vele verschillende vissen in prachtige kleuren en hebben kleine haaien (!!!) gezien. Het was een supervette ervaring.
We hebben de oostkust verder afgereisd, waarna we aankwamen in Arugam Bay. Dit is een surfhotspot met een heel relaxte sfeer. Een dagje surfen kon dan ook niet ontbreken. We vertrokken met de surfboards bovenop de tuktuk naar Elephant Rock. Hoewel er een flinke wind stond, ging het verrassend goed. Loes was de ster van de dag en de surfleraren waren dan ook onder de indruk. Na het surfen wilden Sri Lankaanse jongens die bij het hotel werkten ons graag krokodillen laten zien. We moesten met z'n vieren achterin de tuktuk, wat niet mag en ook erg krap is. Loes zat bij Marlou op schoot waardoor Marlou niet meer te zien was. Onderweg werden we aangehouden door de politie en dachten we dat we een bekeuring zouden krijgen. Het bleek dat de politie niet had gezien dat we met te veel in de tuktuk zaten, maar ons wilden waarschuwen dat het surfboard niet goed was bevestigd. Dit leverde een hilarische situatie op, omdat we nog 3 keer langs dezeflde politieman moesten rijden. We stopten bij een riviertje en gingen te voet de oever aflopen. In het water en aan de overkant (nog geen 5 meter verder) zaten krokodillen. De jongens van het hotel hadden de dikste lol, omdat wij zo bang waren. Het leek hen een leuk idee om wat actie te zien en gooiden daarom een steentje op een van de krokodillen, die woest z'n hoofd omdraaiden richting ons. Voor ons was de maat toen helemaal vol en we wisten niet hoe snel we bij de tuktuk waren. Ook 's avonds, op een strandfeest, bleven zij hier grappen over maken.
Inmiddels zijn we na een lange dag reizen aangekomen in Tissa. Morgenochtend zullen wij hier om 5 uur vertrekken om nog veel meer dieren te spotten in een safari.

De tijd vliegt en we zijn alweer dik over de heflt van onze reis, al zijn we nog lang niet klaar om naar huis te gaan ;)

1. Lonneke:
    5 augustus 2015
    Wat doen jullie een leuke dingen!!
    Wat een fantastisch verslag met stoere foto's
    Ik geniet ervan